anvelope cu crampoane

De ce e bine sa ai anvelope cu crampoane?

Cu toate că am avut parte de o iarnă blândă, cu puțină zăpadă, cel mai probabil cu toții am folosit anvelope de iarnă în această perioadă (și încă mai folosim). Totuși, astăzi am ales să discutăm despre un alt mod de a ne îmbunătăți tracțiunea pe drumurile înghețate și anume anvelope cu crampoane.

Acest tip de anveloape a apărut pentru prima dată în Scandinavia în anii 1950, iar de atunci ideea s-a bucurat de popularitate și creștere, fiind adoptată și în țările de peste oceane. 

Ce este un crampon?

Din definiție, un crampon este un dispozitiv care este montat pe orice suport care este supus unui risc de alunecare. De exemplu, crampoanele se folosesc foarte mult în încălțămintea alpiniștilor, în special în condiții de iarnă.

Un crampon pentru anvelope este un dispozitiv antiderapant care este instalat în banda de rulare a anvelopelor, prin presare. El cântărește în jur de 1,7 – 2,7 grame și pătrunde în aproximativ 1,0 – 1,7 mm din suprafața anvelopei. Cramponul este din material metalic, oțel sau aluminiu și are un pin din tungstern, care este un metal foarte dur.

Poți alege să achiziționezi anvelope cu crampoane, cu 60 până la 120 de crampoane montate, în funcție de diametrul acestora și de modelul orificiilor din banda de rulare.

Există disponibile, desigur, și alte modele de crampoane, pentru utilaje speciale destinate circulației pe drumuri înghețate.

De ce să folosești anvelope cu crampoane?

În primul rând, în cazul în care conduci pe un drum înghețat sau înzăpezit, frânarea se va face mult mai ușor și vei putea controla mașina mai bine. 

Folosirea de anvelope cu crampoane îți reduce riscul de a fi implicat într-un accident auto. 

Totuși, acestea prezintă și un dezavantaj: faptul că pot deteriora pavajul. De aceea, nu este recomandat să le folosești pe un drum neînzăpezit sau pe care se circulă normal.

Cum montezi crampoane la anvelopele de iarnă?

Dacă nu deții anvelope cu crampoane, trebuie să știi că montarea acestora se face doar în condiții de iarnă extremă, cu ninsori abundente și circulație pe drumuri înghețate.

De asemenea, este recomandat să montezi crampoanele doar în intermediul unui service specializat, pentru a nu fi supus la riscul de a deteriora anvelopele și a-ți pune în pericol autoturismul.

Trebuie să știi că, pentru a monta crampoanele, este nevoie să folosești anvelope de iarnă noi, nu care au fost folosite deja pentru că orificiile destinate crampoanelor pot fi umplute cu mizerie sau uzate și să nu mai fie într-o condiție bună pentru folosire.

După ce a fost introdus în banda de rulare, un crampon are o ieșire de doar 1 mm din pinul carburii de tungstern. 

De-a lungul timpului, au fost realizate mai multe teste pe anvelope cu crampoane. După o serie de îmbunătățiri care au fost aduse, de-a lungul timpului, acestor anvelope, s-a ajuns la concluzia că anvelopele de iarnă moderne dotate cu crampoane produc mult mai puține daune drumurilor față de cum o făceau acum 30-40 de ani. Pentru condus în condiții de iarnă mai puțin severă, se pot folosi și crampoane cu greutate mai mică, pentru a preveni uzura drumurilor.

Dacă în anvelopă au fost introduse corect crampoanele, sunt mai puține șanse ca acestea să iasă din anvelopă în timpul mersului și să pună în pericol siguranța. Însă, încă o dată, pentru a fi sigur de acest lucru, îți recomandăm ca montarea crampoanelor pe anvelope să o efectuezi în cadrul unui service specializat.

2 thoughts on “De ce e bine sa ai anvelope cu crampoane?

    1. Octavian

      Sunt perfect legale devreme ce nici o lege nu le interzice. Sunt ateliere ce le monteaza in Romania. Anvelopa tine mai mult 5-10%. Probleme pot aparea cand te intalnesti cu semianalfabetii ce lucra ca si politisti in fututa de Romanie deoarece au tendinta sa inventeze legi sau sa le interpreteze dupa bunul plac. Daca ai probleme de la jegosii din Politia romana totusi ar trebui sa castigi in instanta. Dupa aceea, ar trebui sa dai in judecata inspectoratul local sau judetean de politie ca idiotul sa nu scape fara probleme.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *