dacia electrica spring

Cum evaluează ADAC DACIA ELECTRICĂ

A venit și rândul electricei Dacia Spring. ADAC o pune la încercare! (sursă poză: Alexander Migl, Dacia Spring,  wikipedia )

Te-ai săturat de aglomerația din oraș? Ești în căutarea unei mașini care să îți schimbe percepția asupra ceea ce înseamnă mobilitatea urbană? Iată că a sosit momentul să lăsăm deoparte discuția despre anvelope și să ne concentrăm atenția pe un alt subiect: mașinile electrice.

Deși părerile sunt împărțite, specialiștii apreciază că tehnologiile și caracteristicile inovatoare au propulsat acest tip de autoturisme, astfel că, de la an la an, ele câștigă tot mai mult teren.

Și dacă intenția ta este să achiziționezi modelul electric de la Dacia, vei fi de acord că rezultatele celor mai recente teste efectuate de către ADAC, te vor ajuta să iei cea mai bună decizie.

Așadar, în comunicatul oficial al organului mai sus menționat se arată că modelul românesc a oferit 49% protecție pentru ocupanții adulți, 56% pentru ocupanții copii, 39% pentru pietoni, iar cel mai mic procent, doar 32%, a fost raportat la nivelul sistemelor de siguranță. Din acest motiv, autoturismul a primit un Rating de o singură stea.

Surprinzator este faptul că Dacia electrică primeste scor mai bun decât ZOE. Citește și despre scorul obținut de ZOE.

Află și mai multe despre Dacia Spring

În cele ce urmează vei ințelege de ce, pentru siguranța ta, nu contează doar un set de anvelope bune.

Mai întâi, fac referire la protecția ocupanților. În testul de impact s-au constatat deficiențe semnificative, în sensul că, în urma unei coliziuni, protecția zonei pieptului și genunchilor șoferului, este insuficientă.

În continuare, s-a demonstrat că lipsa unui sistem de airbag central între scaunele din față, conduce, în caz de accident, la coliziunea capetelor ocupanților. Înțelegem de aici că pe lângă anvelope și airbagurile sunt esențiale.

În cazul copiilor, ADAC a constatat că într-un impact frontal, capul și partea superioară a copilului mai mare sunt bine protejate, dar gâtul este doar ușor protejat. În schimb, există un risc major de rănire a copilului mic. Totuși, Spring atinge punctaj maxim în accident lateral.

Cât despre protecția pietonilor, părerile avizate susțin că în urma simulării unui impact, există protecție suficientă în zona picioarelor, dar risc crescut de rănire a pelvisului.

În ultimă instanță, când vorbim despre sistemul automat de frânare de urgență, specificăm faptul că vehiculul nu are un astfel de echipament la mersul în marșarier, astfel încât pietonii și bicicliștii nu sunt depistați și implicit, nu sunt protejați activ.

Așadar, nu îți sacrifica siguranța: achiziționează o mașină precisă si echipeaz-o cu anvelope de calitate.

Zoe dezamageste

CUM EVALUEAZĂ ADAC MAȘINA ELECTRICĂ ZOE

Ce spun testele ADAc despre ZOE? Cum va influența asta vânzările micilor mașini electrice de la Renault?

Cauți un autoturism nou, cu un design modern și dinamic? Te gândești că poate o mașină mică, electrică este alegerea potrivită ca să te strecori în aglomerația urbană? Ei bine, consider că după o sumedenie de informații oferite despre anvelope, ar fi indicat să dezbat controversatul subiect al mașinilor electrice.

Iar dacă ești genul de persoană care se documentează, am convingerea că vei savura detaliile despre cea mai nouă serie de teste efectuate de ADAC, pe modelul Zoe, de la Renault.

Așadar, insist să subliniez: această instituție nu evaluează doar anvelope ci și modele auto. Cunoscătorii știu că misiunea acestui Program European de Evaluare este să ofere o imagine completă a siguranței vehiculelor noi și implicit, servicii excelente pentru cumpărătorii de mașini.

Testarea cuprinde patru categorii: protecția ocupanților, a copiilor, protecția pietonilor și siguranța activă. Dacă mașina atinge un rating de 5 stele, acest lucru înseamnă un scor general excelent pentru protecția la impact.

ADAC loveste in forta Renault ZOE

Tehnologia mașinilor electrice a progresat rapid, astfel că Renault și-a restructurat celebrul model Zoe. În ciuda acestor îmbunătățiri, deficiențele majore în protecția ocupanților au condus la un rezultat uimitor: Zoe a primit Rating, 0(zero) stele. 😨

Și, la modul obiectiv, nici nu se putea altfel, căci s-a constatat un nivel scăzut de securitate atât în zona pieptului conducătorului auto, cât și la genunchi și în partea inferioară a picioarelor.

Apropos de siguranță, vezi și articolul nostru despre scaunele auto pentru copii.

Mai mult decât atât, vehiculul este echipat fără un sistem de airbag central între scaunele din față, iar în urma testelor de pe scaunele din față și tetierele acestora, a rezultat o protecție scăzută în cazul unei coliziuni din spate.

Înțelegi de ce neconformitatea ne afectează mai mult decât un set de anvelope de slabă calitate?

In plus, s-a demonstrat că în impactul frontal, dacă în autoturism sunt și copii, protecția este suficientă pentru copilul mai mic și insuficientă pentru cel mare. Din păcate, în accident lateral, Zoe nu poate convinge.

Pe final, ADAC a bifat și categoria de protecție a pietonilor. Ținând cont că modelul nu este echipat standard cu un sistem automat de frânare de urgență, iată că riscul de rănire a acestora în zona pelvisului este foarte mare.

Așadar, alege o mașină dotată cu funcții de siguranță și scapă de grija drumurilor lungi și obositoare!

anvelope sigure ADAC

Anvelope, siguranta pe carosabil si sfaturi de la ADAC

Să alegi anvelope pentru mașina ta pare a fi o misiune ușoară la prima vedere. Însă, dacă ții cont de factorii care îți garantează siguranța pe carosabil, iată cum, într-o secundă, lucrurile devin complicate. Tipul autoturismului, anotimpul sau stilul de a conduce influențează decisiv opțiunea de a fi adeptul unei anumite mărci.

Anvelope performante sunt cele realizate din materiale care asigură o aderență sporită indiferent de suprafață, iar fiabilitatea poate fi constatată când vremea este nefavorabilă sau în situațiile în care trebuie să frânezi brusc și și nevoie de control total asupra mașinii.

Conform părerilor avizate de la ADAC, deși se analizează numeroase criterii de calitate, cel mai important rămâne, fără îndoială, distanța de frânare.

Anvelope și distanța de frânare, rezultate ADAC

Astfel, specialiștii insistă să verifice spațiul de frânare pe teren uscat, de la 100 km/h, la 1 km/h, făcând cinci teste pentru fiecare model de cauciuc. În cazul drumurilor umede, acesta se măsoară de la 80km/h, la 20 km/h.

Mai mult decât atât, ADAC ține cont și de comportamentul mașinii la acvaplanarea longitudinală sau laterală, de accelerarea pe o porțiune de teren acoperită cu 7 milimetri de apă.

Așadar, gradul de manevrabilitate a mașinii la distanțe mici de frânare, determină calitatea pneurilor.

Și cum suntem în plin sezon rece, consider că e necesar să subliniez faptul că testul din acest an s-a făcut pe anvelope cu dimensiunea 225/40 R18, regăsite în dotarea standard a celor mai noi modele de la Audi A3, Audi A4, VW Golf, Skoda Octavia Superb, Ford Mondeo, BMW seria 1 și seria 3.

Cele 50 de modele de cauciucuri au fost supuse, mai întâi, unor probe de frânare pe pistă udă, de la o viteză de 80 km/h. Primele 35 calificate, cu cele mai bune performanțe, au fost testate la frânarea pe zăpadă, de la o viteză de 50 km/h, pentru ca, în final să se claseze doar 20 de modele.

În concluzie, să reținem că în procesul de frânare roțile sunt cele care intră în contact cu suprafața de rulare și au rol definitoriu în performanțele obținute, că pneurile reduc șocurile inițiale, înainte de a fi preluate de suspensii.

Sigur că în top anvelope rămân cele de la Michelin, căci au demonstrat încă o dată siguranță și mobilitate în orice condiții meteo, că reduc consumul de carburant și necesită mai puțină energie pentru a rula.

anvelope bune iarna

Ce anvelope de iarna recomanda ADAC pentru sezonul 2021-2022?

Tii o roată de rezervă în mașină? E suficient pentru a nu avea  o pană de cauciuc? Cum ar fi, însă, dacă ai evita această neplăcere și ți-ai echipa autoturismul cu un set de anvelope bune?

Atunci când conduci zilnic pe distanțe mari și te confrunți cu un trafic infernal, cred că ești de acord că e necesar să alegi pneuri din categoria middle sau top.

ADAC testează constant sistemele de asistență la frânarea de urgență și evaluează aspecte ce țin de  aderența cauciucurilor pe suprafața uscată, umedă și pe zăpadă sau distanța de frânare, ceea ce conduce automat către un alt criteriu important, în speță, stabilitatea mașinii la viraje.

Anvelope bune ce primesc note mari de la ADAC

Anvelope bune sunt cele confecționate din materiale care asigură o aderență sporită indiferent de suprafață. Acestea rezistă mai mulți kilometri, scad consumul de carburant și nu fac zgomot exagerat în timpul mersului.

teste anvelope bine de iarna

Scorul mare al pneurilor este determinat de fiabilitate, ce poate fi constatată în condiții meteo nefavorabile, atunci când trebuie să frânezi brusc și ai nevoie de control total asupra mașinii.

Specialiștii apreciază faptul că o anvelopă este proiectată să reziste aproximativ 75000 de kilometri. Totuși, factori precum: aderența pe carosabil, temperatura exterioară și reglajele de direcția mașinii, accelerează procesul de uzură.

Dacă mașina ta se deplasează mai repede și consumă mai puțin carburant-felicitări! – înseamnă că ai echipat-o cu anvelope bune.

Așadar, testările de pneuri oferă răspunsuri la întrebări de genul: “Care este cea mai bună anvelopă?” “Care este cea mai sigură”?

Mai rămâne doar să te echipezi corespunzător, în funcție de anotimp, pentru că viața ta este neprețuită, iar siguranța la volan:imperios necesară!

Și…hai să îți dau un tips: top anvelope bune în această iarnă, conform celor de la ADAC, rămân, în ordinea “numerelor de pe tricou” 😊: Michelin Pilot Alpin 5, Goodyear și Continental.

Drum bun, fără incidente!

anvelope iarna sarbatoro

Anvelope de iarna pentru sarbatori si excursii

Sarbatorile de iarna sunt foarte distractive. Deci, cu cat ajungi mai devreme la destinatie, cu atat mai repede vei incepe sa te distrezi. Doar asigurati-va ca sunteti constient de provocarile unice care pot aparea in excursiile la munte. Un set de anvelope de iarna sunt critice pentru siguranta la volan.

Ce ar trebui sa verific?

In primul rand, verificati daca totul functioneaza corect si daca anvelopele sunt potrivite pentru calatorie. Puteti vedea daca veti avea nevoie de anvelope de iarna la destinatie. Verificarile esentiale includ luminile, stergatoarele si bateria.

In al doilea rand, si acest lucru este foarte important, cititi despre legile locale in cazul in care mergeti in afara tarii. Nu presupuneti ca sunt aceleasi in toata Europa.

Anvelope de iarna – nelipsite din orice excursie la munte

Cum ar trebui sa incarc masina?

Este foarte important sa nu depasiti sarcina maxima si sa mentineti greutatea echilibrata. Asigurati-va ca soferul are vizibilitate clara prin geamul din spate. In ceea ce priveste stivuirea bagajelor, amintiti-va ca bagajele se pot deplasa daca franati brusc. Prin urmare, va recomandam sa incarcati mai intai bagajele grele si, ori de cate ori este posibil, sa le ancorati. Bagajul mai usor se poate aseza apoi deasupra acestuia. Un sfat bun este sa puneti hainele si jucariile moi in pungi vidate pentru a reduce volumul.

Daca conduceti in munti, probabil ca veti intalni o multime de tuneluri. Aveti mare grija sa respectati limita de viteza si sa conduceti la o distanta sigura in spatele masinii din fata.
Daca ati intrat deja in sezonul rece, cel mai bine este sa aveti anvelope de iarna. Acestea va vor scuti de numeroase probleme cauzate de ninsoare si drumuri inghetate. In special in cazul calatoriilor cu familia, este important sa nu ne asumam riscuri.

Amintiti-va si ca poate fi necesar sa va pastrati ochelarii de soare la indemana. Desi este iarna, s-ar putea sa fie soare foarte stralucitor si zapada alba.
Aveti grija sporita atunci cand conduceti peste poduri si pasaje supraterane sau de-a lungul drumurilor forestiere dense. Acestea sunt cele mai susceptibile la gheata, asa ca mentineti viteza redusa si distantele de franare mari.

anvelope Peugeot Landtrek

Tu cumpara noul noul Peugeot Landtrek, de anvelope ne ocupam noi

Disponibil cu motor diesel de 150 CP si cutie de viteze automata cu 6 trepte, noul Peugeot Landtrek completeaza gama Peugeot si va ajuta brandul sa cucereasca noi clienti. Stilul atractiv, adaptabilitatea si tehnologia sunt atuuri pentru a stimula vanzarile.

O gama completa de accesorii personalizate pentru noul Peugeot Landtrek va fi disponibila in reteaua Peugeot. In total, vor fi disponibile peste douazeci si opt de accesorii dedicate, de la anvelope SUV pana la sisteme de bord si nu numai.

Designul exterior este remarcabil cu o personalitate puternica care se integreaza perfect in gama actuala a marcii. Interiorul dispune de un ecran HD de 10 inchi in partea de sus, pentru un decor care a fost proiectat meticulos.

Pe langa faptul ca este robust si practic, Peugeot Landtrek ofera pasagerilor sai confort si functionalitate. O atentie deosebita este acordata celor trei pasageri din spate, cu spatare inclinate la 23° pentru un confort si mai mare.

Peugeot Landtrek – noul membru al familiei Peugeot

Modularitatea banchetei din spate din Landtrek adauga o versatilitate enorma cabinei. Cand sunt pliate, spatarele pot suporta o sarcina de pana la 100 kg. In plus, doua elemente de fixare ISOFIX asigura andocarea scaunelor pentru copii.

In fata, scaunele independente elegante si confortabile ofera o cotiera centrala. Habitaclul este spatios si confortabil, cu spatiu lat pentru umeri de 1550 mm si spatiu pentru genunchi de cel putin 50 mm, asigurand confortul tuturor pasagerilor. Urcarea la bord este usoara, cu sapte manere de prindere in habitaclu.

Siguranta este asigurata de sase airbag-uri si de un program electronic de stabilitate. Acesta mentine vehiculul la o viteza foarte controlata, permitand soferului sa se concentreze numai asupra directiei. Soferii se pot baza, de asemenea, pe avertismentul de parasire a benzii de pe 4Action. Complet cu un set de anvelope SUV, siguranta este garantata.

Farurile sunt echipate cu semnaturi luminoase LED atat pe fata, cat si pe spate. Peugeot Landtrek este echipat cu camere de marsarier spate si senzori de parcare. Camera de teren (in oglinda retrovizoare a pasagerului) si vederea panoramica la 360° sprijina soferul atunci cand traverseaza obstacole sau benzi inguste.

anvelope bune pentru furia la volan

Anvelope bune, injuraturi la volan si toleranta in trafic.

Aproape toata lumea a experimentat, la un moment sau altul, momente de furie in trafic. Cand vine vorba de injuraturi la volan si toleranta in trafic, problema este una comuna. Ne-a intrat in fata un alt sofer, stam in spatele unui vehicul lent sau suntem victimele furiei altor oameni Orice poate declansa acea frustrare neasteptata.

Unii oameni, totusi, considera ca furia depaseste simpla iritare si devine o ingrijorare mai serioasa pe drum. Aproximativ 33% dintre accidentele care implica erori ale soferului isi pot gasi sursa in furia rutiera. Orice problema legate de anvelope, motor sau altele pot sa atenueze starea. Viteza excesiva, franarea in fata altui sofer sau chiar lovirea intentionata a unei masini. Conducerea agresiva, care ar putea include furia rutiera, reprezinta pana la 56F% din accidentele auto produse in fiecare an.

Aceste simptome ale furiei rutiere provoaca, in general, putin rau celorlalti soferi. Ele ofera soferilor o modalitate relativ sigura de a-si manifesta frustrarea fara a pune pe nimeni altcineva in pericol. Din pacate, furia rutiera escaladeaza adesea rapid. Un sofer furios poate declansa un altul cu un raspuns furios. Orice subiect legat de injuraturi la volan si toleranta in trafic trebuie tratat cu maxima importanta.

Care sunt riscurile asa zisului “road rage”?

Furia poate afecta timpul de raspuns. Este posibil ca oamenii suparati sa aiba raspunsuri incetinite. Intr-un vehicul care circula cu o viteza mare, raspunsul imediat ramane critic pentru a evita accidentele. Aici un set de anvelope bune si airbag-uri functionale, precum si purtarea centurii sunt esentiale. Deoarece multi soferi furiosi aleg sa accelereze, reflexele trebuie sa fie la fel de rapide.

Evitati sa faceti gesturi sau semnale inapoi. Nu faceti gesturi nepoliticoase sau obscene fata de celalalt sofer.. Aceste gesturi grosolane pot creste furia rutiera si pot creste sansele ca celalalt sofer sa ia o decizie prosteasca care ar putea provoca un accident.

Cand observati ca un sofer se comporta agresiv, faceti tot posibilul pentru a iesi din calea lui. Schimbati benzile si lasati-l sa treaca inaintea dvs. Daca este necesar, trageti pe marginea drumului si lasati-l sa treaca. Luati in considerare schimbarea traseului: luati o iesire diferita decat v-ati propus, de exemplu, pentru a va ajuta sa scapati de soferul agresiv.

In concluzie, furia la volan ne afecteaza mai mult decat un set de anvelope defecte sau benzina insuficienta. Aceasta cauzeaza victime si ne distrage atentia cand conducem.

anvelope de iarna debica

Anvelope de iarnă Debica si faci un bărbat fericit

Se spune că dacă îi dai unui bărbat o mașină, va fi fericit o zi. Dacă îi dai o femeie, va fi fericit o noapte, iar dacă îi dai o femeie care iubește mașinile, va fi fericit o viață. Totuși, nimeni nu a încercat să îi dea bărbatului și anvelope de iarnă Debica, pentru bolidul lui?

Mașina a devenit un articol de îmbrăcăminte fără de care ne simțim nesiguri, dezgoliți și incompleți. Astăzi, la câteva zile distanță de sezonul rece, vine întrebarea logică : ai cumpărat și “încălțăminte” pentru ea?

Sunt convinsă că siguranța și stabilitatea autovehiculului pe carosabil, nivelul de consum și aderența cauciucului în funcție de condițiile meteo sunt principalele elemente de care ții cont atunci când alegi cauciucuri de iarnă.

Iată că cei de la Debica au considerat esențiale aceste aspecte, deci, e lesne de înțeles de ce astăzi, compania de pneuri este opțiunea numărul unu a clienților, atunci când vorbim despre echiparea mașinii.

Și am convingerea că ești în asentimentul meu când afirm că nu dai niciodată greș dacă achiziționezi anvelope de iarnă Debica.

Anvelope de iarnă Debica pentru că…

Pentru cei care mai au încă dubii, fac, în cele ce urmează, un refresh al beneficiilor garantate de marca în discuție.

Astfel, polonezii au reușit să producă anvelope care respectă performanțele necesare rulării, la prețuri mai accesibile decât varianta premium existentă în piață, lucru ce nu poate fi sub nici o formă neglijat.

Pentru autoturismele de oraș și hetchback, Debica a proiectat pneuri cu design optimizat și cu aderență îmbunătățită, potrivite șoferilor care doresc stabilitate excelentă în curbe, pe autostrăzi și drumuri montane.

Și pentru că se respectă, producătorul are în portofoliu și cauciucuri pentru SUV, ce întrunesc standardele necesare pentru a satisface cerințele clienților.

În concluzie, opinia generală este să vă orientați spre anvelope de iarnă Debica dacă vă doriți stabilitate, rezistență la acvaplanare și manevrabilitate pe șoselele acoperite cu zăpadă.

Vine iarna, bine-ți pare?

anvelope de iarna riken

Anvelope de iarnă Riken, si ieftine si bune

Iarna bate la ușă : ți-ai pregătit mașina? Mă gândesc că nu vrei să fii luat prin surprindere, deci, alege să o echipezi cu anvelope de iarnă Riken și garantez că poți înfrunta orice va urma…meteorologic vorbind😊.

Michael Schumacher afirma: “cu cât conduc mai precis, cu atât îmi place mai mult”! În completarea lui, vin eu cu întrebarea : în condiții de iarnă grea, nu ar trebui să conduci și în siguranță? Îți va plăcea infinit mai mult!

Probabil pare că insist pe partea de prevenție, dar vă asigur că nu pare, ci, așa este! Există însă și o explicație : mi s-a împământenit, din fragedă copilărie, că “paza bună trece primejdia rea”, așadar, nu amâna până în ultimul moment lucrurile cu adevărat importante.

Și știu că subiectul implică dezbateri de marcă însă, am decis astăzi să evidențiez avantajele pe care le ai atunci când alegi anvelope de iarnă Riken.

anvelope de iarna riken ieftine si bune

Fabricate sub licența Michelin, cauciucurile Riken sunt de departe accesibile din punct de vedere al bugetului și al raportului preț /calitate. Inovația și tehnologia au condus la o dezvoltare rapidă a brandului astfel că acum, Riken produce anvelope perfecte pentru vremea de pe continentul nostru.

Alegând anvelope de iarnă Riken vei beneficia de un grad ridicat de aderență pe orice suprafață și în mod evident, de confort în timpul călătoriilor.

Durata mare de viață a cauciucurilor este un mare plus pentru “buzunar”. Acest lucru se datorează faptului că sunt confecționate dintr-un material mai moale, care nu se întărește la frig.

Designul atractiv și sportiv le-a transformat în soluția ideală de echipare a oricărui tip de autovehicul, de la cele din clasa compactă, până la cele de familie.

Iar dacă toate cele de mai sus nu te-au convins, mai adaug atât : cu anvelope de iarnă Riken reduci deopotrivă nivelul de combustibil cât și zgomotul, ceea ce se traduce în confort desăvârșit.

Nu-i așa că sună bine?

e despre anvelope foarte ieftine, nu despre femei

Despre calitate, siguranta si anvelope foarte ieftine

Fiecare isi doreste anvelope foarte ieftine, dar cum puteti fi sigur ca sunt calitative? In afara de frane, anvelopele sunt probabil partea masinii pe care ati dori cel mai putin sa se defecteze. De aceea, am discutat cu expertii pentru a ne asigura ca facem alegerea potrivita, fara a arde prea multi bani.

Inainte de a intelege cum ar trebui sa va inlocuiti anvelopele, este important sa stiti cand ar trebui inlocuite. Evident, va trebui sa inlocuiti sau sa reparati anvelopele care se dezumfla sau explodeaza, dar vor trebui, de asemenea, inlocuite dupa o uzura suficienta.

„Anvelopele sunt considerate uzate din punct de vedere legal atunci cand adancimea benzii de rulare atinge 2/32 inch. Desigur, puteti achizitiona un indicator de adancime a benzii de rulare ieftin pentru a va ajuta sa va masurati anvelopele.”

anvelope foarte ieftine

Nu te lasa furat de imagine, vorbim despre anvelope foarte ieftine

Acum ca stiti cand sa va inlocuiti anvelopele, puteti obtine anvelope foarte ieftine si sigure? Ei bine, mai intai, trebuie sa specificati exact ce inseamna sigur.

Ce este o anvelopa „sigura”?

O anvelopa nesigura NU este dimensionata sau evaluata corespunzator pentru a va sustine in mod adecvat vehiculul pentru sarcinile si vitezele de care este capabila. Cumpararea anvelopelor mai mici pentru a economisi bani nu este niciodata recomandata.

„Anvelopele trebuie sa poata sustine greutatea bruta a unui vehicul, definita ca greutatea vehiculului insusi plus greutatea maxima a capacitatii sale de incarcare. Un decapotabil cu doua locuri si un portbagaj mic are o capacitate de transport mult mai mica alte masini. Toti producatorii de vehicule specifica sarcina minima pe care trebuie sa o suporte fiecare anvelopa.

Daca scopul este sa achizitionati anvelope foarte ieftine fara a sacrifica siguranta, atunci dimensiunile, sarcina si viteza trebuie sa fie in parametri. De asemenea, retineti ca o anvelopa mai ieftina poate sa nu dureze la fel de mult, asa ca decizia de cumparare ar trebui sa ia in considerare si cat timp intentionati sa le si utilizati.