Istoria cauciucului asa cum il stim incepe in Europa secolului XIX, mai precis in anul 1818. Douazeci si unul de ani mai tarziu inventatorul american Charles Goodyear descopera un procedeu de vulcanizare a cauciucului, procedeu pe care il perfectioneaza si patenteaza in data de 15 iulie a anului 1844. Desi compania Goodyear Tires nu este conectata intr-un fel sau altul cu Charles Goodyear, e bine de stiut ca numele acesteia este dat in onoarea inventatorului american.
Acum ca am trecut in revista cand si de cine au fost inventate cauciucurile, sa aflam impreuna care sunt mai exact pasii prin care se fabrica anvelopele.
Din ce sunt facute anvelopele?
Materialele pe care le gasim in compozitie anvelopelor sunt cauciuc, cablu sintetic, material textil sau kevlar si sarme din otel. Fiecare compus este dezvoltat cu atentie pentru a intruni cerintele de flexibilitate, rezistenta si aderenta. Compozitia cauciucului si procentajul in care elementele mentionate anterior se gasesc intr-o anvelopa depinde in mod direct de tipul de cauciuc si bineinteles de producator.
Unde se realizeaza productia?
Productia este realizata pe un tambur mecanic care este format dintr-un cilindru rotativ, cu sectiunile centrale flexibile care pot fi umflate. Chiar daca productia se realizeaza in serie, fiecare anvelopa auto este realizata pe un tambur individual.
Cum se fabrica anvelopele?
Primul element aplicat pe tambur este o foaie de cauciuc sintetic etans. Acest strat este folosit pentru a inlocui tubul interior al anvelopelor moderne.
In continuare, peste primul strat de cauciuc se adauga o structura creata din cabluri textile si cauciuc, cu ajutorul careia se formeaza o armatura radiala in jurul anvelopei. Trebuie mentionat ca in tot acest timp, tamburul mecanic pe care este realizata productia se afla intr-o continua miscare de rotatie.
In a doua etapa doua cercuri metalice de inalta rezistenta sunt instalate si fixate de benzi, apoi sunt acoperite de un strat de cauciuc flexibil si rezistent. Acest strat de cauciuc va proteja anvelopa de daunele laterale. Importanta acestora este cruciala intrucat cu ajutorul lor anvelopa va fi sustinuta pe janta automobilului.
Anvelopele capata forma in ce-a de-a treia etapa a procesului de productie, atunci cand se umfla sectiunea centrala a tamburului pe care acestea sunt asezate. Simultan pe coroana anvelopei sunt aplicate pliuri armate cu fire de metal aranjate oblic.
In penultima etapa este montata banda de rulare, adica partea anvelopei care intra in contact direct cu solul. Dupa ce acest procedeu a fost executat, anvelopa este scoasa de pe tambur si este mutata in mulajul pentru vulcanizare. In centrul mulajului de vulcanizare se afla un recipient plin cu apa fierbinte cu ajutorul caruia cauciucul se vulvanizeaza si trece de la stadiul plastic la cel elastic. Cand anvelopele sunt inlaturate din mulaj, acestea detin forma si proprietatile lor finale.
Ca un ultim proces, acestea sunt etichetate, ambalate si distribuite catre magazine.
In Romania se fabrica anvelope?
Raspunsul este da, dintre producatorii de anvelope care au fabrici in Romania amintim Pirelli cu o fabrica si Michelin cu 4 fabrici. Pentru mai multe informatii despre aceste tipuri de anvelope vizitati site-ul ityres.ro
Pentru mai multe informatii despre cum se fabrica anvelopele, te invitam sa vizionezi prezentarea de mai jos:
sursa poza: flickr.com