structura anvelope

Structura anvelope: ce trebuie sa stii

Ești curios să afli care sunt elementele care alcătuiesc structura anvelope? Într-un articol anterior am discutat despre procesul de fabricare al anvelopelor, însă acum vom aborda acest subiect dintr-un alt punct de vedere. Dat fiind că anvelopele sunt elementul cel mai important când vine vorba de siguranța traficului, este esențial să cunoaștem cât mai multe detalii despre acestea.

Așa cum am aflat în articolul anterior menționat, anvelopele sunt compuse dintr-o serie de elemente care contribuie la rolul multiplu pe care îl are roata unei mașini. Acest rol este nu doar de deplasare și de sprijin pe sol al autovehiculului, ci și de frânare, virare, amortizare a șocurilor și protecție a pasagerilor.

Anvelopele, fiind o componentă decisivă fără de care niciun autovehicul nu ar putea funcționa, sunt realizate printr-un proces complex de fabricare care necesită mulți pași și multă atenție. În urma fabricării lor, fiecare producător are obligația să le testeze pentru buna lor funcționare.

Ele sunt alcătuite din următoarele elemente prezentate mai jos.

Elemente structura anvelope

  • Jantă: acea parte a roții pe care se montează anvelopa
  • Carcasa de cauciuc: partea principală a anvelopei care are rolul de a asigura rezistența mecanică la presiunea aerului din interior; scheletul unei anvelope
  • Breker: o serie de straturi de cord cauciucat plasate între carcasă și protector, în zona de rulare.
  • Nervura antișoc: material cu rol de protecție împotriva lovitorilor externe
  • Talonul anvelopei: partea rigidă a cărei bază (suprafață interioară) se montează pe jantă. Talonul este compus din: bază, călcâi, inele, învelitoare pentru inele, umplutură de talon
  • Strat de ermetiză: strat de cauciuc impermeabil la aer
  • Cameră de aer: tub toroidal din cauciuc, impermeabil la aer

Structura anvelope și carcasa acestora

Din ce este alcătuită carcasa anvelopei? Carcasa este alcătuită din straturi, căptușeală interioară, zona talonului (cu toate elementele sale) și centurile (brekere).

Deși acestea sunt elementele de bază în construcția anvelopelor, procesul de fabricare diferă în funcție de producător dar și de destinația anvelopelor (de exemplu, anvelopele de vară diferă față de anvelopele de iarnă, iar anvelopele destinate vehiculelor de mare tonaj diferă față de anvelopele destinate vehiculelor mici).

Dacă am studia îndeaproape o anvelopă și am secționa-o transversal, am putea observa o structură compactă de cauciuc cu inserții de materiale. Practic, stratul de bază al acestei structuri este carcasa, peste care sunt adăugate celelalte elemente.

Carcasa este acel element care reprezintă scheletul anvelopei sau structura ei de bază. Ea se confecționează din materiale textile din materiale sintetice care alternează cu straturi de cauciuc.

Aceste materiale sintetice sunt numite și „pliuri de cord” și numărul acestora determină rezistența unei anvelope. În cazul vehiculelor de mare tonaj, anvelopele destinate acestora sunt mai groase și acest lucru se datorează și faptului că ele conțin mai multe pliuri de cord. Un astfel de pliu corespunde rețeaua de cord din bumbac, având sarcina de rupere a firului 90 N.

Dat fiind că anvelopele sunt elementul cel mai important în manevrarea autovehiculelor și în siguranța circulației, este important să cunoaștem toate informațiile despre acestea, în calitate de șoferi. Așadar, știm că acest articol a avut informații mai tehnice, însă sperăm că îți sunt utile și că acum ai o idee mai clară despre structura anvelope!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *