Cum functioneaza ambreiajul unei masini?

Cu toții cunoaștem faptul că ambreiajul unei mașini este reprezentat de acea pedală pe care o apăsăm atunci când schimbăm vitezele. Însă, câți dintre noi știu de fapt cum funcționează acesta și care sunt procesele din spatele apăsării pedalei respective? De aceea, astăzi vrem să dezbatem acest subiect.

Fiind vorba despre o pedală care permite o schimbare de viteză, ambreiajul este definit ca un mecanism de transmisie a mișcărilor de rotație care poate fi utilizat după nevoi.  Dacă discutăm de schimbarea unei viteze, putem deduce că ambreiajul se regăsește și este utilizat predominant în cadrul autovehiculelor cu o cutie de viteze manuală.

Din componența acestui sistem fac parte discurile de ambreiaj, care pot fi unul sau mai multe și sunt plasate între volanta motorulului și discul de presiune cu ajutorul unor arcuri strânse puternic. Între aceste discuri se produce fenomenul de fricțiune, care diferă în funcție de tipul de utilizare al fiecărui autovehicul. De exemplu, fricțiunea este mai mare la mașinile de curse decât la mașinile de oraș.

Transmisia și ambreiajul

De fiecare dată când apăsăm pedala de ambreiaj, acționăm un arc tip diafragmă prin intermediul unui rulment. Această diafragmă este presată și astfel îndepărtăm placa de presiune pentru a permite rotația liberă a discului de ambreiaj între volanta motorului și discul de presiune.

Această eliberare a discului permite procesul numit de noi „schimbarea vitezei”. După ce a fost aleasă treapta de viteză corespunzătoare și ambreiajul a fost eliberat, discul de ambreiaj începe să fie din nou presat de volanta motorului și discul de presiune. Atunci, motorul are nevoie de un spor de putere printr-o ușoară accelerație, pentru a echilibra nivelul de turații.

disc de ambreiaj

Această accelerație trebuie făcută ușor și nu brusc, pentru a nu crește turația motorului prea mult și a uza prematur suprafața de fricțiune.

Cum controlezi uzura de ambreiaj?

Așa cum am discutat și într-un articol anterior despre probleme de ambreiaj, de multe ori acesta se poate uza și poate prezenta diferite dificultăți în folosire.

Uzura discului de ambreiaj poate fi controlată prin reducerea diferenței de turație. Când turația este puternică, înseamnă că motorul este forțat și solicitat iar puterea de fricțiune dintre ambreiaj și discul de presiune este mare. De aceea, de fiecare dată când observi că ai depășit numărul admis de turații, trebuie fie să schimbi viteza, fie să o reduci.

Faptul că turezi motorul poate fi observat atât cu ajutorul auzului (scoate un zgomot mai puternic în acele momente) cât și urmărind deplasarea turometrului pe fundal roșu. Numărul maxim al turațiilor este, de obicei, de peste 4000.

Cu toate acestea, poate apărea o altă problemă care să cauzeze uzura discului de ambreiaj: patinarea. Acest lucru înseamnă că discul de ambreiaj se va roti mai mult decât admit arcurile care îl presează între volantă și discul de presiune, iar transmisia va fi parțială. Cum se manifestă patinarea? Turația motorului va crește, chiar dacă nu este necesară schimbarea vitezei.

Patinarea poate apărea fie din cauza unui condus agresiv, însoțit de accelerări și frânări bruște, sau chiar și din cauza ținutului piciorului pe pedala de ambreiaj, chiar dacă aceasta nu este apăsată.

Dacă apar aceste probleme cu ambreiajul, trebuie să vizitezi un service auto pentru reglarea acestuia.

Sperăm că ți-am făcut o idee mai clară asupra a ce înseamnă ambreiajul și cum funcționează acesta!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *